PILATES = pružné a silné telo v ROVNOVÁHE

Cvičením naťahujeme a posilňujeme svaly súčasne, spolu s dýchaním pilates vyrovnáva svalovú nerovnováhu a buduje silný stred tela (core, powerhouse).

V súčasnej dobe má väčšina z nás sedavé zamestnanie alebo vykonávame fyzickú prácu s nerovnomerným zaťažením tela, naše dýchanie je prevažne plytké a povrchové. Žiaľ doplácame na to našim psychickým aj fyzickým zdravím, kompenzačný zdravý pohyb je preto veľmi potrebný. 

Pozitívny účinok Pilatesu prakticky pocítite už po prvej hodine.

Princip pilatesu spočíva v driekovo-panvovej stabilite, pohyblivosti každej časti chrbtice vrátane bedier a kľbov, zameriava sa na presnosť a plynulosť pohybu, svalovú kontrakciu, koordináciu a rovnováhu. Cviky tvoria starostlivo zostavený systém, kde používame telo aj myseľ súčasne. Tento súlad je veľmi dôležitý pre výsledný efekt zdravého a kvalitného cvičenia - vďaka tomu posilňujeme hlboké svaly, potrebné pre správne držanie tela a zvýrazňujeme svalové obrysy. 

Cvičenie si preto vyžaduje najmä kontrolu dodržiavania všetkých základných princípov Pilates - správne dýchanie, presnosť, plynulosť pohybu, koncentráciu, kontrolu a najmä sústredenie sa spojenie všetkých týchto princípov - práve v tom spočíva zmysel a účinok Pilates. Hlbokým bráničným dýchaním počas vykonávania cvikov AKTÍVNE zapájame HSS (svaly hlbokého stabilizačného systému), okysličíme organizmus a zlepšíme náš metabolizmus (na čo všetko potrebujeme dobre funkčný metabolizmus, by mohla byť ďalšia veľká kapitola :-)). 

Bráničné dýchanie so zapojením HSS vám zdokonalí a uľahčí pohyb. Pri väčšine cvikov sa POMALY ZHLBOKA  nadychujeme keď sa na pohyb pripravujeme a pomaly plynule vydychujeme,  keď pohyb vykonávame.

Čím viac sa budete sústrediť a vedieť kontrolovať svoje telo, o to skôr pocítite pozitívne výsledky. Pilatesovými cvikmi posilníme najmä priečny sval brucha, chrbtové svaly a svaly panvového dna. O čo viac budú tieto svaly silnejšie a pevnejšie, tým väčšiu oporu budú telu poskytovať a vytvárať tak pevnú bázu pri pohyboch končatín. 

Cvičenie s krčnou chrbticou a dôrazom na správnu polohu hlavy pri všetkých cvikoch, môžeme  bolesti hlavy (ak sú spôsobené len stuhnutosťou svalov a plytkým dýchaním). Dôležité je pravidelné cvičenie, pretože vyvážená aktivita brušných a chrbtových svalov postupne krčnú chrbticu a hlavu odľahčí. 

Či už cvičíme v sede, stoji alebo ľahu, vždy je potrebné sústrediť sa na techniku - každý cvik vyžaduje precíznu ZÁKLADNÚ POLOHU aj VYKONANIE CVIKU, k čomu Vám pomôže aj inštruktor.

Cvičením si budete postupne stále viac uvedomovať svoje telo a vedieť ho ovládať, postupne si zlepšíte koordináciu aj plynulosť pohybov.                Jednoducho povedané - vedome vymeníte chybné pohybové návyky  za tie dobré a prospešné. 

Z vlastných skúseností viem, že pribúdajúcim vekom (40+) nám už organizmus viac dáva najavo, ak sa nehýbeme. Zo začiatku si myslíme, že nás "klasicky bolí chrbát", alebo že nás hlava, krk a kríže, bolia z dlhého sedenia v práci, že kĺby nás síce trošku bolia, ale "nejako to opäť prejde", skrátka že sa organizmus prispôsobí, veď väčšinou to tak bolo... a mnohí priznávame, že sa nám ani nechce niečo vo svojom dennom programe niečo meniť a vyhradiť si čas len pre seba. "Musíme predsa urobiť ešte všeličo iné..." Ku cvičeniu sa väčšina z nás donúti, až keď prídu zdravotné problémy.  Mne pilates pomohol dať iný pohľad na každodenný "pracovno-rodinný zhon", pomohol mi lepšie zvládnuť stav pred operáciou a rýchlejšie sa zotaviť aj po operácii... Myslím si, že CHCIEŤ a ZOTRVAŤ, je to najdôležitejšie, aby Vám cvičenie robilo najmä radosť a cítili ste sa dobre "vo svojom tele".

Zdravým pohybom vieme dosiahnuť veľmi veľa! Nemám rada výkričníky, ale na koniec predchádzajúcej vety naozaj patrí. Pilates je fenomenálne cvičenie, ak cvičíte pravidelne a správne. Pozitívne výsledky pocítite aj uvidíte, zistíte že pri sedení aj chodení ste vzpriamenejší a Vaša chrbtica sa spevňuje. 


Prečo CVIČIŤ a VENOVAŤ si pravidelne HODINKU?
"Ak sa chceme cítiť lepšie a "fungovať" pre seba aj rodinu, musíme byť v prvom rade zdraví..."