PILATES v sebe spája silu, správne dýchanie a držanie tela

Cvičením naťahujeme a posilňujeme svaly súčasne, spolu s dýchaním pilates vyrovnáva svalovú nerovnováhu a buduje centrum tela (core, powerhouse).

V súčasnej dobe má väčšina z nás sedavé zamestnanie alebo vykonávame fyzickú prácu s nerovnomerným zaťažením tela, naše dýchanie je prevažne plytké a povrchové. Žiaľ doplácame na to našim psychickým aj fyzickým zdravím, kompenzačný zdravý pohyb je preto veľmi potrebný.

Pilatesove cviky sú zamerané na driekovo-panvovú stabilitu, pohyblivosť chrbtice, ramien, bedier a kľbov, presnosť a plynulosť pohybu, svalovú kontrakciu, koordináciu a rovnováhu. Tvoria starostlivo zostavený systém cvikov, pri ktorých používame telo aj myseľ súčasne. Tento súlad je veľmi dôležitý pre výsledný efekt zdravého a kvalitného cvičenia - vďaka tomu posilňujeme hlboké svaly, potrebné pre správne držanie tela a zvýrazňujeme svalové obrysy. 

Čím viac sa budete sústrediť a vedieť kontrolovať svoje telo, o to skôr pocítite pozitívne výsledky. Pilatesovými cvikmi posilníme najmä priečny sval brucha, chrbtové svaly a svaly panvového dna. O čo viac budú tieto svaly silnejšie a pevnejšie, tým väčšiu oporu budú telu poskytovať a vytvárať tak pevnú bázu pri pohyboch končatín.

Cvičenie si preto vyžaduje najmä kontrolu dodržiavania všetkých základných princípov Pilates - správne dýchanie, presnosť, plynulosť pohybu, koncentráciu, kontrolu a najmä sústredenie sa spojenie všetkých princípov. Dôležitá je oblasť brucha a panvy, lopatiek a pliec, ktoré sú pri cvikoch spevnené.  Hlbokým bráničným dýchaním počas vykonávania cvikov AKTÍVNE zapájame HSS (svaly hlbokého stabilizačného systému), okysličíme organizmus a zlepšíme náš metabolizmus. 

Bráničné dýchanie je podstatnou súčasťou cvičenia, keďže aktivuje hlboký stabilizačný systém, zdokonalí a uľahčí pohyb. Pri väčšine cvikov sa POMALY ZHLBOKA  nadychujeme keď sa na pohyb pripravujeme, vydychujeme keď pohyb vykonávame.

Cvičenie s krčnou chrbticou a dôrazom na správnu polohu hlavy pri všetkých cvikoch, môžeme predísť bolestiam hlavy, resp. ich odstrániť (ak sú spôsobené len stuhnutosťou svalov a plytkým dýchaním). Dôležité je pravidelné cvičenie, vyvážená aktivita brušných a chrbtových svalov postupne krčnú chrbticu a hlavu odľahčí. 

Či už cvičíme v sede, stoji alebo ľahu, vždy je potrebné sústrediť sa na techniku - každý cvik vyžaduje precíznu ZÁKLADNÚ POLOHU aj VYKONANIE CVIKU, k čomu Vám pomôže aj inštruktor.

Cvičením si budete postupne stále viac uvedomovať svoje telo a vedieť ho ovládať, postupne si zlepšíte koordináciu aj plynulosť pohybov. Ak Vás často bolí chrbtica, je možné, že Vaše bolesti sú spôsobené len ochabnutými svalmi brucha (pokiaľ nemáte vážnejšie zdravotné problémy).  

Z vlastných skúseností viem, že pribúdajúcim vekom (40+) nám už organizmus viac dáva najavo, ak sa nehýbeme. Zo začiatku si myslíme, že nás "klasicky bolí chrbát", alebo že nás hlava, krk a kríže, bolia z dlhého sedenia v práci, že kĺby nás síce trošku bolia, ale "nejako to opäť prejde", skrátka že sa organizmus prispôsobí, veď väčšinou to tak bolo... a mnohí priznávame, že sa nám ani nechce niečo vo svojom dennom programe niečo meniť a vyhradiť si čas len pre seba. "Musíme predsa urobiť ešte všeličo iné..." Ku cvičeniu sa väčšina z nás donúti, až keď prídu zdravotné problémy.  Presvedčila som sa o tom sama na sebe, Pilates mi pomohol dať iný pohľad na každodenný "pracovno-rodinný zhon", pomohol mi lepšie zvládnuť stav pred operáciou a rýchlejšie sa zotaviť aj po operácii... Myslím si, že CHCIEŤ a ZOTRVAŤ, je to najdôležitejšie, aby Vám cvičenie robilo najmä radosť a cítili ste sa dobre "vo svojom tele".

Zdravým pohybom vieme dosiahnuť veľmi veľa! Nemám rada výkričníky, ale na koniec predchádzajúcej vety naozaj patrí. Pilates je fenomenálne cvičenie, ak cvičíte pravidelne a správne. Pozitívne výsledky pocítite aj uvidíte, zistíte že pri sedení aj chodení sa viac vystierate a Vaša chrbtica sa spevňuje. 

Okrem hore uvedených pozitív, väčšinou každý nájde aj iné, "svoje" pozitívum.


Prečo CVIČIŤ a VENOVAŤ si pravidelne HODINKU?
"Ak sa chceme cítiť lepšie a "fungovať" pre seba aj rodinu, musíme byť v prvom rade zdraví..."